Portfolio

Välkommen! Denna flik på min hemsida är skapad för arbetsgivare som är intresserade av mina tjänster. Här varför jag har skapat min sida, hur sidan är uppbyggd och hur jag har tänkt när jag har byggt sidan.

Uppbyggnad

Sidan är skapad för att tilltala en specifik målgrupp: människor som letar fakta om fjäderfän. Därför vill jag att det första de ser när de går in på hemsidan är en presentabel bild som kan tala till denna målgrupp med en liten slogan som sammanfattar mitt mål med hemsidan "uncommon facts about chicken, ducks and geese". Då mitt mål har alltid varit att skriva om ämnen som inte pratas om inom fjäderfä världen. Jag vill svara på dom frågorna som dyker upp om och om igen. 

Längre ned har jag lagt en bild som hänvisar till min instagram som är mitt andra pågående projekt. 

När jag startade hemsidan så var de inte många texter publicerade på den men eftersom det kom mer och mer texter insåg jag att jag behövde strukturera upp hemsidan lättare att hitta. Varje flik har en förklaring vad för typ av texter som hamnar under den samt med länkade knappar på sidan.

Det finns självklart saker jag skulle vilja ändra men är tyvärr begränsad av Webnodes webbportal. Jag har kontaktat dom angående mina åsikter att förbättra deras portal. 

Texterna 

Majoriteten av texterna är skrivna på engelska för att tala till en bredare publik och även ta bort alla felstavningar det blir av google translate. Texterna som är på svenska är publicerade efter önskemål från mina följare eller ämnen som dom frågar mig kontinuerligt om.

I texterna ger jag en friskrivning: jag är ingen expert och att texterna baseras på mina efterforskningar och erfarenheter.    

Jag gör en uppbyggnad i varje text så det är lättare att hitta specifik fakta, med rubriker och bilder. Har även skapat instruktions videor att göra stegen som är beskrivna. 

Jag ger alltid en källförteckning, även om det är basfakta så hänvisar jag till vart ifrån jag har fått den faktan. Även om det är en specifik person så lägger jag till detta. 

I slutet av varje text lägger jag oftast till en länk som leder till någon annan av mina artiklar som det skulle kunna vara intresserad av. 

I texten och i bilderna lägger jag till länkar så dom lätt kan hitta produkter eller backlinks. 

Bilder

Bilderna är alltid relaterade till ämnet. Om jag kan tar jag alltid bilderna själv eller väljer från mina egna bilder. Om jag inte hittar någon som jag tycker passar så går jag i andra hand till att sätta ut annonser efter specifika bilder som jag kan få låna till hemsidan, om de vill så får de en tagg under bilden som kan till exempel hänvisa till deras sociala medier.

Statistik 

Jag marknadsför alltid min hemsida via sociala medier. När jag publicerar en ny artikel så kommer de även ut som inlägg via min instagram och Facebook att "nu finns de en ny artikel". 

SEO

Sökordsoptimering har alltid varit bekant för mig och jag har en generell förståelse för vad det innebär. I dagsläget är jag självlärd men har planer på att få en gedigen utbildning i detta, eftersom det är något jag är fascinerad av.

När jag har lagt till meta beskrivningarna under SEO så har jag gått efter ord som jag själv skulle använda om jag sökte efter detta ämne (och som jag själv har använt!). Självklart vad som är relevant till ämnet. 

När jag själv efterforskade om "Vaulted skull in Silkies" på google så blev jag glad att se att min sida var på första söksidan under denna sökning, precis vad jag eftersträvar.